Pulanglah wahai diri insan....
7:08 AM | Author: ARUL FIKRI
Kehidupan yang kita lalui seharian, semakin lama semakin banyak yang kita pelajari. Biarpun kedatangannya kadang-kala menggembirakan hati dan adakalanya mendukacitakan diri ini. Namun, bagi mereka yang telah dikurniakan Iman oleh ALLAH SWT, mereka hanya nampak dunia ini kecil sahaja jika dibandingan dengan kehidupan akhirat yang jauh lebih mencabar dan menakutkan. Sifat tunduk mereka dalam menerima segala apa yag telah ditetapkan oleh ALLAH SWT ini merupakan salah satu sifat yang sangat-sangat sukar untuk ditanam dalam diri manusia.Moga-moga sifat tawakal dan tawaduk kita ini adalah salah satu daripada amalan yang dapat membantu kita semasa berhadapan dengan ALLAH SWT...

Entah mengapa dua tiga hari ini, hatiku cukup tersentuh jika dikaitkan dengan kehidupan manusia ini. Hati ini seakan-akan merayu dan meminta-minta agar aku ini terus mendekatkan diri kepada ALLAH, bahkan lebih rapat daripada waktu-waktu sebelumnya. Teringat kisah dalam satu video yang disampaikan oleh ustaz MAZA, tentang nikmat ALLAH yang begitu luas kepada manusia. Ustaz melemparkan pertanyaan kepada penonton,"Jika kita kenangkan kembali saat-saat kita dilahirkan, kemudian kita dibesarkan sehinggalah kita ada pada saat kita sekarang ini, berapa banyakah nikmat yang ALLAH SWT anugerahkan kepada kita.Bolehkah kita mengiranya satu-persatu??? Tentulah jawapannya adalah mustahil kerana nikmat ALLAH kepada kita sangat banyak. Teringat satu lirik lagu, "TUHAN DOSAKU MENGGUNUNG TINGGI, TAPI RAHMATMU MELANGIT LUAS"..NAH, inilah sifat belas kasih sayang ALLAH SWT kepada insan, kerana sesungguhnya ALLAH sangat-sangat sayang kepada mahluknya.

Pernahkah kita ingat, pada saat ketika kita merasakan bahawa dunia ini seakan-akan berakhir untuk kita dan pada masa tersebut, kita menadah ke langait lalu merayu, YA ALLAH,BANTULAH AKU YA ALLAH. YA ALLAH, SELESAIKANLAH MASALAHKU YA ALLAH. AKU MANUSIA YANG LEMAH, JUSTERU AKU MEMOHON AGAR ENGKAU MENYELESAIKAN URUSANKU INI YA ALLAH. Dan tidak lama kemudian, masalah yang kita hadapi itu telah selesai dan hilang dalam igauan kita sehinggalah kita mampu untuk terus berada di atas muka bumi ini. Persoalannya,adakah kita masih lagi meletakkan pergantungan kita kepada ALLAH, ataupun kita hanya nampak ALLAH semasa kita ini dalam kesusahan?? Ingat, ALLAH itu bukan hamba kita yang mana kita hanya meyuruh ALLAh menyelamatkan kita sewaktu kesusahan, dan meni nggalkan ALLAH sewaktu kesenangan. Sama-sama kita renungkan masalah kita ini,supaya kelak satu hari nanti kita menjadi insan yang tahu berterima kasih kepada penciptanya...Sebagaimana yang diriwayatkan dari sebuah hadis, Saad bin Abi Waqqas pernah bertanya kepada Rasulullah saw., ”Siapakah orang yang paling berat cubaannya ?”

Jawab baginda, "Di antara orang-orang yang paling berat cubaannya ialah para nabi, kemudian mereka yang seumpama dan seterusnya. Seseorang itu diuji sesuai dengan kadar agamanya. Jika dia mempunyai kekuatan dalam agamanya, maka beratlah ujian yang diterimanya.

Sekira agamanya lemah, tentu dia akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Ujian akan selalu datang menimpa seorang hamba selagi dia masih berpijak di atas bumi, dan sehingga tiada lagi kesalahan padanya.”
(Riwayat Tirmizi)

Jika dilihat pasda contoh diri RASULULLAH SAW, kita akan nampak betapa hebatnya diri Rasulullah dalam menjaga hubungan Baginda dengan ALLAH SWT. Meskipun di jamin masuk ke dalam syurga, namun Baginda tetap bangun malam menangis kepada ALLAH bagaikan bayi-bayi yang kecil yang mengharapkan ibunya,namun dengan ALLAH lebih daripada itu. Justeru, marilah kita sama-sama pulang kembali kepada fitrah kita, iaitu sentiasa mendekatkan diri kepada ALLAH. Moga-moga kelak suatu hari nanti, ALLAH nampak kita di dalam berbilion-bilion manusia di padang Mahsyar sebagai hamba yang ALLAH kasihi...

“Ya Allah! Berilah aku petunjuk sebagaimana orang yang telah Engkau beri petunjuk berilah aku perlindungan sebagaimana orang yang telah Engkau lindungi sayangilah aku sebagaimana orang yang telah Engkau sayangi. Berilah berkah apa yang Engkau berikan kepadaku jauhkan aku dari kejelekan apa yang Engkau takdirkan sesungguhnya Engkau yang menjatuhkan qadha dan tidak ada orang yg memberikan hukuman kepadaMu. Sesungguhnya orang yg Engkau bela tidak akan terhina dan orang yang Engkau musuhi tidak akan mulia. Maha Suci Engkau wahai Tuhan kami dan Maha Tinggi Engkau. Ya ALLAH, Selamatkan lah kami semua sebagai hambamu, dan kami memohon ampun atas segala dosa yang pernah kami lakukan kepadamu...amin...
|
This entry was posted on 7:08 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails