Luahan hati seorang hamba..
6:40 PM | Author: ARUL FIKRI

             Terkadang aku masih memikirkan di mana tahap aku sebenarnya, adakah sentiasa diperbaharui atau masih di takuk lama walaupun diri ini merasakan sudah ada pembaharuan. Aku ingin benar untuk menjadi seoang mukmin sejati, dengkinya pada amalan-amalan orang Islam yang terdahulu. Sering aku memikirkan mengapa mereka boleh menjadi insan yang sangat luar biasa, sehinggakan dijadikan contoh oleh bangsa-bangsa lain sezaman dengan mereka.
              Pernah aku membaca tentang bagaimana kekuatan itu diperolehi. Benar apabila diri seorang hamba mendekatkan kepada empunya, ALLAH SWT kekuatan yang tidak di sangka akan terbit dalam diri. Pepatah Melayu ada mengatakan, “Jika kamu takut kepada sesuatu, maka larilah dati mendekatinya”. Jika kita takut kepada haiwan buas dan penjahat, maka kita akan lari daripadanya. Tetapi sebaliknya dengan ALLAH SWT, jika kita takut kepadaNYA, maka kita perlu mendekatkan diri kepadaNYA. Itulah bezanya ALLAH yang agung dengan penciptaanNYA. Sayang dan Rahmat ALLAH tidak terbatas pada kita semua. Allah SWT begitu menyayangi kita, walaupun kita sering melupakannya. Allah SWT sentiasa memanggil kita agar mendekatkan diri kepadaNYA, jg Rasulullah SAW yang begitu risau akan umatnya. Pernahkan perkara ini menjadi ketetapan dalam hati kita??? Tepuk dada tanya iman di dalam hati.
              Esok merupakan perubahan tahun baru dalam calendar Masehi, juga bertambahnya angka umur kita untuk hidup di muka bumi. Sebenarnya apa yang kita cari dalam kehidupan ini dan sebanyak mana usaha yang telah lakukan untuk menggapai impian tersebut?? Pernah saya bertanyakan kepada sahabat, apa yang mereka hendak dalam hidup ini. Kebanyakan jawapan yang diperolehi hanya bersifat `penyokong’, bukan impian yang sebenar. Dan ada juga yang kurang berpuas hati setelah berusaha sekian lama. Ada juga yang telah berputus asa dengan rahmat Allah lalu melakukan apa perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam. Firman ALLAH SWT :

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang yang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan ALLAH." Ingatlah, sesungguhnya pertolongan ALLAH itu amat dekat." (Surah al-Baqorah : 214)

             Besar maknanya ayat ini. Sama-sama kita renung untuk muhasabah diri ini…. Kadang kala kita tak dapat apa yang kita suka. Justeru, kita mesti suka apa yang kita telah dapat. Ini berbalik kepada konsep kesyukuran kepada ALLAH SWT…
Perjalanan Cuti Semesterku
10:04 AM | Author: ARUL FIKRI
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua teman-teman. Bersyukur kerana kita masih lagi dibenarkan berada di atas muka bumi yang semakin kepada penghujung nyawanya, begitu juga kita sabagai insan di muka bumi ALLAH ini. Alhamdulillah, saya ingin berkongsi dengan teman-teman tentang aktiviti yang telah saya lalui baru-baru ini. Memang indah dan sukar untuk dilupakan, syukran kepadaMu Ya Rabb.

AHAD,22 NOV 2009
Bermula dengan minggu pertama cuti sem, ana berpeluang mengikuti program WEHDAH 09, konvensyen untuk semua pendakwah-pendakwah kampus di seluruh IPT di Malaysia.

Banyak perkara yang dipelajari dan ramai juga kenalan-kenalan baru yang sama fikrahnya dengan ana. Ini juga pengalaman pertama ana untuk pergi ke Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Begitu indah berada di dalam majlis ilmu dan pelbagai gaya dan cara olahan yang menarik telah di sampaikan oleh ahli panel jemputan.

Konvensyen ini bertujuan untuk mencari kaedah atau uslub dakwah yang terbaik di samping memberi pengisian yang mantap kepada para daei. Program ini berlangsung selama 4 hari dan harap2 program ini akan berterusan.

JUMAAT ,11 DISEMBER 2009
Seterusnya, ana mengendalikan satu aktiviti kemasyarakatan yang ana fikir kita sebagai insan yang berhatikan mulia perlu mengambil perhatian kepada insan-insan yang kurang bernasib baik.

Ana bersama beberapa orang teman berpeluang untuk berkongsi kisah suka dan duka serta berkenalan dengan adik-adik yang majoritinya adalah anak-anak yatim. Mula-mula ana begitu risau, maklumlah dari segi emosinalnya, adik-adik ini mungkin berasa kekok denga kami. Namun sangkaan ana meleset sama sekali. Adik-adik ini dapat menerima kehadiran kami ibarat kami sudah lama berkenalan dan ini begitu membahagiakan ana.

Pelbagai aktiviti telah dapat dijalankan dengan baik. Antaranya ICE BREAKING, LDK-LDK BARU, RIADAH, CERAMAH MOTIVASI, SHARING MOMENT DAN JUGA SESI MUHASABAH. Ana masih lagi membayangkan tentang aktivit riadah pada pagi Ahad, seorang adik ini cedera di pipi kanannya yang menyebabkan darah mengalir tak henti-henti. Ana begitu risau dan masih rasa bersalah. Ana meminta ampun dari semua pihak yang terlibat dan ana menghargai semua pengorbanan yang diberikan oleh teman-teman, pihak pengurusan Permata Camar dan insan-insan yan g menjayakan program kami ini. Kami selasai pada waktu selepas Zohor pada hari Ahad dan ana perlu bersiap sedia untuk aktiviti yang bakal dilalui pada hari esok, Isnin, 14 DISEMBER 09.

ISNIN,14 DISEMBER 2009
Ana dari rumah datang ke UMP pada waktu pagi selepas bersalam dengan ibu bapak ana. Kemudian ana bertolak dari UMP pada pukul 8.30 pagi.

Suasana agak tenang. Kami tiba di UTM pada waktu tengah hari. Perbincangan berlangsung dengan pihak UTM hingga ke petang. Pada malamnya kami tidur di Hotel Good Hope. Ana se’roomate’ dengan suffi, memang hotel tu pada pendapat kami penuh dengan hope..Apapun kami tetap bersyukur. Pada kesokan harinya barulah kami ke Singapura.

Pengalaman pertama kali melepasi kastam serta melihat Singapura dengan sendiri memang mengujakan ana. Rakyat Singapura memang berdisiplin, cantik. Cuma kekadang rakyatnya kebanyakannya terlalu ghairah mengejar dunia. Di Singapura, kami melawat NTU dan NSU.

Pengalaman pertama ke 'over sea' adalah sesuatu yang dapat membuka mata ana. Ana mengucapkan terima kasih kepada pihak yang menjayakannya dan yang sponsor kepada kami. Apapun makan minum kami semua ditanggung, Alhamdulillah.

JUMAAT,18 DIS 2009 (1 MUHARAM 1431)
Kursus Kepimpinan PERKIM, begitulah nama kursus yang diberi.

Ana bukannya ahli PERKIM yang berdaftar, kami cuma datang sebagai pelengkap kem tersebut. Di sini ana belajar tentang satu lagi kaedah dakwah yang ana kira penting bagi kita, faham apa itu PERLEMBAGAAN MALAYSIA. Makan minum memang mencukupi, kekadang berlebihan. Dalam kem ni pun ana masih jadi ketua kumpulan 2, kumpulan yang berwarna warni ahlinya.

Ana dapat pelbagai perkongsian, dan paling xlarat skali kebanyakan masa kem ni kami asyik didendangkan dengan cerita2 sejarah Malaysia. Memang penting, namun kekadang ana naik pening juga,ha3. Kem ini juga ala-ala BTN (walaupun ana xpenah pergi BTN). Semoga sahabat-sahabiah group 2 terutama dan teman2 yang lain mendapat manfaat sebaik mungkin. Ana paling tak larat sewaktu jalan malam, ada ke patut letak ana kat separa hutan separa paya, habis nyamuk dan semut gigit ana. Sabar je la masa tu..Pagi tu, tak payah cerita la tentang mengantuknya, memang tak tahan mata ni…Ana memang tak larat sangat, maklum la jadi Batman pada paginya..

Apapun ana tetap menimati salah satu rahmat Allah ini sebagai Tarbiyah kepada ana.Inilah penutup kem bagi ana untuk sesi tahun 2009..



Masa-masa yang lainnya ana luangkan bersama keluarga ana. Apapun cuti kali ini memang bermakna bagi ana. Bagi yang dapat berkongsi dengan ana, ana ucapkan syukran dan andai ada salah silap ana minta maaf ye.ISLAM AGAMAKU, MALAYSIA NEGARAKU, I LOVE U!!
sebuah pertemuan
8:54 AM | Author: ARUL FIKRI


Sebuah Pertemuan (UNIC)

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan?
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman


Lagu ini begitu bermakna kepada diriku...TERIMA KASIH TUHAN..
kelahiranku dan kelahiran blog ini..
1:15 PM | Author: ARUL FIKRI

ASSALAMUALAIKUM.Apa khabar teman2ku?Semoga ALLH SWT sentiasa memberi perhatian kepada kita semua.Juga selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammmad SAW. Syukur kepada ALLAH SWT kerana pada tarikh ini ALLAH membenarkan ana untuk lahir ke muka bumi ALLAH.Telah banyak yang ana tempuhi sepanjang bergelar seorang MUSLIM,pemuda MUSLIM.Namun ana tahu setiap apa yang menimpa baik yang bahagia atau sengsara adalah ujian dari ALLAH SWT untuk menguji iman dan taqwa seorang hamba kepada AR-RABB.Semoga dengan kehadiran blog ini,ana sedikit sebanyak dapat menyumbangkan sesuatu kepada Islam, kelak di akhirat nanti mudah2an ana dapat bersama dengan orang2 yang dijanjikan oleh ALLAH SWT sebagai orang yang berjaya di dunia JUGA diakhirat.Doakan agar ana mampu meneruskan perjuangan yang menjanjikan rintangan jua halangan yang sehinggakan kadang-kala dapat menitiskan air mata....ASSALAMUALAIKUM wbt

Related Posts with Thumbnails